Saturday, June 21, 2008

Apa yang dikatakan kumpulan pendesak.

KUMPULAN PENDESAK

1) Definisi :
- Satu kumpulan yang mempunyai kepentingan yang sama dan berperanan mendesak kerajaan kerajaan secara aktif dan langsung ke arah kehendak kumpulan mereka.
- Mereka bertujuan untuk mempengaruhi kerajaan supaya dasar-dasar awam bersesuaian dengan matlamat penubuhan kumpulan mereka.
- Semakin ramai ahli kumpulan tersebut, semakin besar pengaruh mereka dalam menyuarakan hak dan kepentingan.



2) Jenis :
a) Berbentuk institusi - memperjuangkan sesuatu untuk kepentingan
awam
- bertindak melaksanakan dasar-dasar kerajaan, tempat orang awam hubungi,dan terlibat dalam pembangunan negara.eg. JPA,PKNS.

b) Berbentuk persatuan - melindungi dan memperjuangkan hak dan kepentingan awam eg. NGO spt. FOMCA, MTUC, CAP, ABIM, WWF.

c) Bukan Persatuan - ahli-ahli mempunyai kesamaan dari segi umur, bahasa/dialek, kaum, agama,dan lokasi tempat tinggal.

d) Spontan - wujud secara spontan dan ada unsur-unsur kekerasan.


- terbentuk hasil daripada tindak balas terhadap isu-isu tertentu eg. Kumpulan rakyat semasa rusuhan 13 Mei 1969, demonstrasi Baling, penyokong reformasi.



2) Peranan :

a) Menyedarkan rakyat tentang sesuatu isu.
b) Menyuarakan masalah dan kehendak rakyat.
c) Mengawasi tindakan kerajaan.
d) Menganalisa isu-isu politik negara dan antarabangsa.
e) Alat perantaraan.
f) Melobi pihak berkenaan supaya tuntutan mereka diterima.
g) Memperjuangkan hak kumpulan/rakyat.
h) Menggabungkan persatuan-persatuan kecil menjadi satu gabungan yang besar dan global supaya menghasilkan impak yang lebih berkesan dengan keahlian lebih ramai.
i) Memberi tekanan kepada pemerintah sehigga menyebabkan pemerintah terpaksa mengkaji semula atau membatalkan dasar-dasar tertentu.



3) Implikasi :

- Kumpulan pendesak boleh memainkan peranan yang penting di dalam sesebuah negara atau secara global asalkan perjuangan mereka adalah di pihak yang benar.
- Namun impak atau pengaruh mereka di dalam mempengaruhi dasar-dasar kerajaan adalah tertakluk kepada sejauh mana kebebasan yang diberikan kepada kumpulan pendesak untuk menjalankan aktiviti-aktiviti mereka, bilangan ahli di dalam kumpulan ( semakin ramai maka semakin banyak pengaruh mereka ) dan sejauh mana kerajaan memerlukan sokongan daripada kumpulan pendesak untuk meneruskan pemerintahan serta isu yang diperjuangkan.

No comments: